Re-sertifisering av skipsoffiserer uten fartstid (Navigatører) Classroom and Online Course

Re-trening av Navigatører er hjemlet i Forskrift om kvalifikasjoner og sertifisering for sjøfolk for 2011-12-22 nr 1523. §19 og STCW-2010 regel I/11. Re-trening gis i henhold til STCW regel II/1, II/2 & II/3, og da tabell A-II/1, A-II/2 og A-II/3

 

Tema

Kurset omfatter e-læring før oppmøte ved NTNU og deretter opplæring i klasserom og simulator til sammen 75 timer.
Deltakeren får tilgang til e-læringsmodul (24 timer) for ISM, BRM, ECDIS & Stabilitet og lastelære.


Bridge Recourse Managment

  • Opprettholde en sikker brovakt
  • Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land/VTS Briefing; involvering og informasjon - Dele informasjon og observasjoner
  • Verbal og non-verbal kommunikasjon - Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding
  • Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser, Planlegging og koordinering - Identifisere og vurdere muligheter, velge handlingsforløp og evaluere effektivitet
  • Håndtering av krisesituasjoner, metoder for stressmestring
  • Motivasjon
  • Kulturforståelse
  • Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring
  • Ledelsesteknikker og konflikthåndtering - Beslutningstaking i ulike situasjoner
  • Bestemthet og lederskap
  • Teamutvikling og teamledelse
  • Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer - Rollefordeling
  • Verdier, holdninger og normer
  • Sosial/emosjonell intelligens
  • Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet - Sikkerhets- og risikovurdering

ECDIS

  • Definisjoner og terminologi
  • Internasjonale standarder og krav
  • Karttyper og grunnlag
  • Generell ECDIS-teori
  • Display og kartinformasjon
  • Ruteplanlegging
  • ECDIS tilkobletulike instrumenter
  • Alarmhåndtering
  • Loggføring/datalagring
  • Feil/begrensninger i et ECDIS-anlegg
  • Backup system og oppdatering
  • Risiko og begrensninger ved bruk av ECDIS/AIS


Stabilitet

  • Initial stabilitet
    -Stabilitet ved krengninger <10 grader
    -Fokus på størrelsen GM
  • Stabilitet ved krengninger >10 grarder
    -Fokus på størrelsen GZ
  • Stabilitetskrav til handelsskip
    -Fokus på GZ krav
    -IMO Res. A/) (18) Code on Intact Stability
  • Stabilitetskrav på Offshore fartøy
    -Fokus på GZ krav
  • Skadestabilitet / Lekkstabilitet
  • Forskyvning av vekter / last
  • Virkning av fri væskeoverflate / slakke tanker
  • Korrekt bruk av anti-rulletanker
  • Gjennomgang av rapport etter M/S Høegh Osaka’s avgang fra Southampton
  • Korrekt bruk av lastecomputer
  • Eksempler på lasting av PSV
  • Eksempler på lasting av AHV
  • Eksempler på stabilitetsberegning ved kranoperasjoner

ISM Lover og regler

  • Kjenne til institusjoner som kontrollerer skipsdrift, regelverk og klassekrav
  • Nasjonale sjøfartsmyndigheter
  • IMO-ILO-ISM, sammenheng
  • Ulykker og konsekvenser
  • Beredskapsplanlegging
  • Bakgrunn ISM koden
  1. Generelt
  2. -Policy for sikkerhet og miljøvern
  3. Selskapet ansvar og myndighet
  4. Utpekt(e) person(er)
  5. Skipsførerens ansvar og myndighet
  6. Ressurser og personell
  7. Utarbeiding av planer for operasjoner om bord
  8. Beredskap
  9. Rapporter og analyser ved avvik, ulykker og farlige hendelser
  10. Vedlikehold av skip og utstyr

Forberedelse

Før oppmøte får deltakeren tilgang til en e-læringsmodul som må gjennomføres. Det gis e-læring for ISM, BRM, ECDIS & Stabilitet og Lastelære.

Eksaminering 

Avsluttende skriftlig prøve 

Prerequisites

Sertifikat som dekksoffiser som er utgått

Audience

Navigatører som har for lite fartstid ved fornying av sertifikat eller der 5 års fristen for fornying har utløpt. 

Scheduled Courses

Re-sertifisering av skipsoffiserer uten fartstid (Navigatører)

Categories

Navigational TrainingRisk ManagmentShip OperationShip ManeuveringCrew Resource Management (BRM/ERM)

Information

Price Duration Course language Course form
39900 NOK 5 Dag(er) Norwegian Classroom and Online Course